woensdag 5 november 2008

Typisch een wijf

Vrouwen weten niet wat ze willen. Iedere man die ik ken zegt hetzelfde. Op de een of andere manier heb ik dat zelf nooit zo door. Daarvoor zit ik er gewoon te dicht bovenop. Maar af en toe zou je het wel denken. Eerst haalt Ella Vogelaar met veel bombarie de PvdA-spindoctor Dig Istha binnen voor het slordige bedrag van pakweg tweehonderd euri per uur binnen. Tweehonderd euro, daar kan je een gezellige hoop voor lullen. Ik heb me laten vertellen, dat een man gemiddeld tweeduizend woorden per dag spreekt, dus dat is bijna een euro per voorzetsel. Ik doe het voor minder.

Maar Diggie heeft succes. Ella bezuinigt drastisch op de onzin, die ze pleegt uit te kramen. Op een gegeven moment zegt ze zelfs niks meer. Dat is zo'n succes, dat ze uiteindelijk van Wouter Bos helemaal niks meer mag zeggen. De stilte in Den Haag is bijna oorverdovend. Een vrouw die niks meer mag zeggen. Wat moet dat wel niet zijn als ze 's avonds thuis komt. Ik heb medelijden met die kerel van haar.

Maar Diggie houdt zijn woord (weer een euro van uw belastingcenten). Hij zegt in de "Telegraaf" van zaterdag: "Ze heeft een clubje van eigenlijk allemaal vrouwen om zich heen verzameld". Die tien euro was net even iets teveel. "Niet slim en ongepast" meent de minister, die daarmee de schatkist een meevaller van vier euro bezorgt. Diggie mag per een januari aanstaande ophoepelen. Dan gaat Vogelaar weer zelf praten. We houden ons hart vast.

Want Vogelaar discrimineert namelijk niet. Als je op VROM rondloopt struikel je over de boerka's en de slechtzittende BH's, om over de grootmoederonderbroeken maar te zwijgen. Vogelaar wil namelijk geheel in haar eentje de scheve verhoudingen in de Nederlandse samenleving rechttrekken. Maar getallen, daar houdt alfa Vogelaar niet van. Diggie heeft de verkeerde indruk gewekt, dat is veel belangrijker. Bovendien is hij een man, vrouwen praten twee keer zoveel per dag, dus dat is nog eens goedkoper ook.

Toch heeft Vogelaar een probleem: VROM heeft een glazen plafond.

Geen opmerkingen: